Schommelingen in bestaand beleid
Jaarschijven 2025-2026
De lasten dalen in 2026 ten opzichte van 2025 met afgerond € 5,8 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Lasten dalen met € 1,8 miljoen rond grondexploitaties niet-bedrijventerreinen. Dit moet u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten.
- Lasten dalen met € 0,1 miljoen als gevolg van lagere lasten verkeer en vervoer.
- Lasten dalen met € 0,1 miljoen als gevolg van lagere lasten openbaar groen.
- Lasten dalen met € 2,2 miljoen rond grondexploitaties bedrijventerreinen. Dit moet u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten.
- Lasten dalen met € 0,2 miljoen als gevolg van lagere lasten economische promotie.
- Lasten dalen met € 0,1 miljoen als gevolg van lagere lasten Wmo.
- Lasten dalen met € 0,2 miljoen als gevolg van lagere lasten Jeugdzorg.
- Lasten stijgen met € 0,4 miljoen als gevolg van hogere lasten onderwijs.
- Lasten stijgen met € 0,1 miljoen als gevolg van hogere lasten sport accommodaties.
- Lasten stijgen met € 0,1 miljoen als gevolg van hogere lasten cultuurpresentatie.
- Lasten dalen met € 0,6 miljoen als gevolg van lagere overhead.
- Lasten dalen met € 0,1 miljoen als gevolg van lagere lasten treasury.
- Lasten dalen met € 0,1 miljoen als gevolg van lagere lasten overige baten en lasten.
- Lasten dalen met € 0,7 miljoen als gevolg van lagere dotaties aan reserves.
- Lasten dalen met € 0,2 miljoen waarvan de oorzaak ligt in overige kleine verschillen
De baten dalen in 2026 ten opzichte van 2025 met afgerond € 7,8 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Baten dalen met € 0,4 miljoen als gevolg van lagere baten ruimte en leefomgeving.
- Baten dalen met € 1,2 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties niet zijnde de bedrijventerreinen.
- Baten dalen met € 2,2 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties zijnde de bedrijventerreinen.
- Baten stijgen met € 0,1 miljoen als gevolg van hogere baten OZB woningen.
- Baten dalen met € 2 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in een lagere algemene uitkering.
- Baten dalen met € 2 miljoen als gevolg van lagere onttrekkingen uit de reserves.
- Baten dalen met € 0,1 miljoen waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.
Jaarschijven 2026-2027
De lasten stijgen in 2027 ten opzichte van 2026 met afgerond € 9,8 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Lasten dalen met € 0,5 miljoen als gevolg van lagere lasten milieubeheer.
- Lasten stijgen met € 0,1 miljoen als gevolg van hogere lasten openbaar groen.
- Lasten dalen met € 0,2 miljoen als gevolg van lagere lasten samenkracht en participatie.
- Lasten dalen met € 0,2 miljoen als gevolg van lagere lasten volksgezondheid.
- Lasten dalen met € 0,2 miljoen als gevolg van lagere lasten sportbeleid en activering.
- Lasten stijgen met € 0,4 miljoen als gevolg van hogere lasten overige baten en lasten.
- Lasten stijgen met € 10,6 miljoen als gevolg van hogere dotaties aan reserves.
- Lasten dalen met € 0,2 miljoen waarvan de oorzaak ligt in overige kleine verschillen
De baten stijgen in 2027 ten opzichte van 2026 met afgerond € 11,2 miljoen. De grootste verschillen (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:
- Baten dalen met € 0,1 miljoen als gevolg van lagere baten samenkracht en participatie.
- Baten dalen met € 0,1 miljoen als gevolg van lagere baten volksgezondheid.
- Baten dalen met € 0,2 miljoen als gevolg van lagere baten sportbeleid en activering.
- Baten stijgen met € 0,1 miljoen als gevolg van hogere baten OZB woningen.
- Baten stijgen met € 1,4 miljoen, waarvan de oorzaak ligt in een hogere algemene uitkering.
- Baten stijgen met € 10 miljoen als gevolg van hogere onttrekkingen uit de reserves.
- Baten stijgen met € 0,1 miljoen waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.
Jaarschijven 2027-2028
De lasten en baten binnen het bestaand beleid van jaarschijf 2028 zijn nagenoeg gelijk aan de lasten en baten van jaarschijf 2027. Het enige verschil betreft de mutaties in reserves. In 2027 vindt een incidentele onttrekking van € 10,6 miljoen en een incidentele dotatie van € 10 miljoen plaats. Dit resulteert vervolgens voor 2028 in een bedrag aan lagere lasten van € 10 miljoen en € 0,6 miljoen aan lagere baten ten opzichte van 2027.