Wegen en Verhardingen
Beleidskader :
Het IBOR-plan met bijbehorende Assetsheet Wegen en Verhardingen. De assetsheet is gericht op alle verhardingen in beheer van de gemeente Neder-Betuwe. Deze omvat de rijbanen, fiets- en voetpaden van asfalt en elementen verharding. Ook de wegmarkering en bermverharding zijn in deze asset meegenomen.
Wat is het areaal dat hoort bij deze asset?
De gemeente Neder-Betuwe heeft ruim 1,8 miljoen m² verhardingen in beheer. Dit is circa 72 m² per inwoner en ligt in lijn met het landelijk gemiddelde. De areaalgegevens van de wegen zijn vastgelegd in het beheersysteem Geovisia.
Huidige stand van zaken
- Om inzicht te krijgen in de kwaliteit van het totale areaal wordt er een tweejaarlijkse visuele weginspectie uitgevoerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de CROW-systematiek voor wegbeheer.
- Er is voor 2025 een actueel en compleet beeld van de kwaliteit.
- De kwaliteit van de wegen in de gemeente Neder-Betuwe is stabiel. Dit valt in kwaliteitsniveau Basis (B) en voor de centrumgebieden (A).
- De fiets- en voetpaden zijn de afgelopen jaren in kwaliteit gestegen. Op meerdere plekken is er gewerkt om het uitgesteld onderhoud aan wegen weg te werken.
Samenvatting financiële gegevens
Wegen en Verharding (IBOR 2022-2031) | ||||
---|---|---|---|---|
Exploitatie: | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Onderhoud | 250.950 | 250.950 | 250.950 | 250.950 |
Kapitaallasten | 297.182 | 323.486 | 324.189 | 330.485 |
Dotatie voorziening | 1.113.898 | 1.113.898 | 1.113.898 | 1.113.898 |
Totaal Wegen en Verharding | 1.662.030 | 1.688.334 | 1.689.037 | 1.695.333 |
Verloop Voorziening | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Stand voorziening 01-01 | 1.522.087 | 1.406.985 | 1.291.883 | 1.176.781 |
Toevoeging | 1.113.898 | 1.113.898 | 1.113.898 | 1.113.898 |
Onttrekking | 1.229.000 | 1.229.000 | 1.229.000 | 1.229.000 |
Stand voorziening 31-12 | 1.406.985 | 1.291.883 | 1.176.781 | 1.061.679 |
Speerpunten 2025
- Databeheer: De wegendata moet qua m2 worden herijkt. Tevens moet de wegendata worden bijgehouden in de kwaliteit in kenmerken (het paspoort). Enkele in het oog springende gebreken zijn het ontbreken van het jaar van aanleg, het uitgevoerde onderhoud en het verhardingstype. Deze inhaalslag is nodig om een goede programmering op te zetten ten behoeve van inspecties en projecten.
- Inzichten op basis van weginspectie: Alle wegvakonderdelen in de gemeente Neder-Betuwe zijn geïnspecteerd.
- Bermverharding: In 2025 zal meer bermverharding aangebracht worden om de verkeersveiligheid te vergroten.
- In de komende jaren verwachten we een piek aan vervangingsinvesteringen voor wegen, aangezien een groot aantal wegen tussen 1970 en 1979 is aangelegd. In de financiële verordening is vastgelegd dat wegen een afschrijvingstermijn van 50 jaar hebben. Daarom zijn in 2024 de noodzakelijke vervangingskosten in kaart gebracht. Tevens gaat in 2025 het Integrale Meerjaren Investeringsprogramma (MJIP) Openbare Ruimte van start. Hiervoor zijn de kapitaallasten opgenomen in de meerjarenraming.
- De assetsheets van wegen en verhardingen die uit het IBOR-plan voortkomen, worden geactualiseerd om te waarborgen dat alle informatie actueel en accuraat is, zodat deze beter aansluit bij de nieuwste marktontwikkelingen, vastgestelde thema's en financiële richtlijnen