Verbonden partijen
Nr. | Verbonden Partijen | Bijdrage | Bijdrage | Risico | Risico | |
---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2024 | 2025 | inschatting 2024 | |||
1 | Veiligheidsregio Gelderland-Zuid | GR | 2.098.000 | 1.973.000 | - | 33.000 |
2 | Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) | GR | 1.712.000 | 1.561.000 | 76.000 | 73.000 |
3 | Gemeensch. regeling Regio Rivierenland | GR | 297.000 | 306.000 | - | - |
4 | AVRI | GR | - | - | 40.000 | |
5 | Omgevingsdienst Rivierenland | GR | 2.495.000 | 2.189.000 | - | - |
6 | Regionaal archief Rivierenland | GR | 321.000 | 309.000 | - | - |
7 | Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal | GR | - | - | - | - |
8 | Werkzaak Rivierenland | GR | 1.384.000 | 1.198.000 | - | 3.000 |
9 | Industrieschap Medel | GR | - | - | - | - |
10 | Waterbedrijf Vitens N.V. | Venn | - | - | - | - |
11 | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | Venn | - | - | - | - |
12 | Uitv. Org. Breedbandnetwerk Rivierenland | GR | - | - | - | - |
8.307.000 | 7.536.000 | 76.000 | 149.000 |
Risico’s verbonden partijen
De gemeente heeft te maken met verbonden partijen zoals de gemeenschappelijke regelingen waaraan wij deelnemen. Daarnaast zijn er externe partijen, waarbij de gemeente via het aandelenbezit risico’s kan lopen. Bij deze laatste partijen gaat het om schommelingen in de waarde van de aandelen of het dividend. Bij risico’s van een verbonden partij gaat het in hoofdzaak om financiële en bestuurlijke risico’s, die mede verband houden met de structuur, organisatie en bedrijfsvoering van een verbonden partij. Het risico is per verbonden partij bepaald met oog voor het beleid dat de gemeenschappelijke regeling zelf voert op het gebied van weerstandsvermogen en risicomanagement. De gemeenschappelijke regeling moet zelf aan risicomanagement doen en de eigen risico’s voldoende afdekken. Als dat niet het geval is, moeten de gemeenten het niet afgedekte deel compenseren. De uitkomst en toelichting hierop zijn in de paragraaf verbonden partijen per gemeenschappelijke regeling vermeld.
Uit de tabel blijkt dat in 2025 alleen de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) zelf over onvoldoende weerstandscapaciteit beschikt om de gekwantificeerde risico's af te dekken. Via de zienswijzen, die worden ingediend op de begrotingen en jaarverslagen, worden gemeenschappelijke regelingen die zelf over onvoldoende weerstandscapaciteit beschikken verzocht de weerstandscapaciteit op voldoende hoogte te brengen. De risico’s rond Industrieschap Medel wordt hierna afzonderlijk toegelicht.
Industrieschap Medel
De Tender voor de uitgifte van de twee resterende kavels is gestart en is in augustus 2024 afgerond. Na deze Tender zal naar verwachting alle kavels van Medel Afronding verkocht zijn. De Grondexploitatie Medel Afronding zal naar verwachting een positief resultaat opleveren. Dat positieve resultaat wordt aan de deelnemende gemeenten uitgekeerd. Er is geen sprake van een risico omdat ook het huidige resultaat van de grondexploitatie (zonder de 2 genoemde kavels) reeds positief is. Er hoeft geen voorziening te worden getroffen.
Uitv. Org. Breedbandnetwerk Rivierenland (UBR)
Voor de aanleg van een breedbandnetwerk is een langlopende financieringsovereenkomst afgesloten met een looptijd van 50 jaar. De zeven gemeenten die deelnemen in de UBR zijn voor hun aandeel aansprakelijk als vermogenstekorten zouden ontstaan of de UBR niet in staat is om aan de aflossingsverplichtingen van de lening te voldoen. Restant aandeel aansprakelijkheid van de gemeente Neder-Betuwe per ultimo 2023 bedraagt afgerond € 6.405.000. Gelet op de fase waarin de aanleg van het breedbandnetwerk zich bevindt en de liquiditeitsprognose van de UBR is het niet waarschijnlijk dat de deelnemende gemeenten aangesproken worden op de garantstelling. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar paragraaf 5 verbonden partijen.