Omgevingsdienst Rivierenland
Wat is de betrokkenheid van deze verbonden partij bij (de realisatie van doelen in) het begrotingsprogramma? |
---|
Waarvoor is de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) verantwoordelijk?
In opdracht van de acht gemeenten - Neder-Betuwe, West Betuwe, West Maas en Waal, Maasdriel, Tiel, Culemborg, Zaltbommel, Buren - en provincie Gelderland werkt de omgevingsdienst van regio Rivierenland aan een prettige, veilige en duurzame leefomgeving. Dit doet de ODR door de taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht. De ODR is klantgericht en adviseert gemeenten en inwoners over leefomgeving, milieu, bouw, natuur en energie. De uitvoering vindt plaats via een jaarlijks door het college vast te stellen werkprogramma, het regionale VTH-beleid.
De gezamenlijke verantwoordelijkheid van inwoners en overheid voor onze fysieke leefomgeving wordt gedragen door een stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). De Omgevingswet bundelt de wetten en regels op het gebied van ruimte, bouwen, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water waarmee uitvoering kan worden gegeven aan het VTH-beleid.
Ontwikkelingen voor 2025? |
---|
Is ODR voorbereid op de uitdagingen van 2025?
Met de voortdurende invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), gecombineerd met de toenemende aandacht voor duurzaamheid en energietransitie, staat de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) ook in 2025 voor belangrijke uitdagingen. De organisatie zet stappen om flexibel te blijven en haar dienstverlening verder te ontwikkelen.
Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
In 2025 heeft ODR een jaar ervaring opgedaan met de Omgevingswet. Dit geeft meer inzicht in hoe de nieuwe regelgeving in de praktijk wordt toegepast. In 2025 ligt de focus op het verder optimaliseren van de uitvoering en het aanpassen van werkprocessen waar nodig. De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen brengt nieuwe taken met zich mee, maar zorgt er ook voor dat sommige bestaande taken verdwijnen. Dit zal effect hebben op de legesinkomsten en het takenpakket van de ODR.
Toezicht op milieubelastende activiteiten
In 2025 wordt het toezicht op milieubelastende activiteiten en de controle op naleving van milieuregels versterkt. Er wordt extra aandacht besteed aan het aanpakken van risicovolle milieubelastende activiteiten. ODR zet in op ketentoezicht en het gebruik van datagestuurde handhaving om de naleving te verbeteren en grotere milieuschade te voorkomen. Hiermee blijft ODR bijdragen aan een duurzame en veilige leefomgeving.
Versterking van de robuustheid en kostenbeheersing
Om te voldoen aan de robuustheidseisen van het Interbestuurlijk Programma (IBP) blijft de ODR in 2025 werken aan de uitbreiding van haar milieutaken. De nadruk ligt op samenwerking met de provincie en gemeenten om deze nieuwe taken effectief te integreren in de dienstverlening. Door taken te bundelen wordt gezocht naar efficiencyvoordelen die de ODR versterken, zodat de organisatie zelfstandig kan blijven functioneren en voldoet aan de landelijke robuustheidseisen.
Tegelijkertijd zijn er financiële uitdagingen die ons dwingen om samen met de ODR te zoeken naar kostenbesparingen. Hierbij ligt de focus op besparingen die de milieutaken zo min mogelijk raken, om de kwaliteit en robuustheid van de omgevingsdienst te waarborgen. Deze aanpak moet ervoor zorgen dat we zowel financieel gezond blijven als onze kerntaken effectief blijven uitvoeren.