Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB, onvoorzien

Ambities

Ambities

7.1 Neder-Betuwe is financieel krachtig en een duurzaam financieel gezonde gemeente

7.1 Neder-Betuwe is financieel krachtig en een duurzaam financieel gezonde gemeente

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

7.1.1
Een goede balans tussen ambities en een structureel gedekte begroting

7.1.1.1
De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te vangen.

continu

7.1.1.2
We streven naar een verantwoorde belastingdruk voor onze inwoners, die bij voorkeur gemiddeld is ten opzichte van andere gemeenten.

continu

7.1.1.3
We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal voldoende is om de risico’s af te dekken; dus een weerstandsratio van minimaal 1.

continu

7.1.1.4
De tarieven voor leges moeten kostendekkend zijn, maar ook logisch en goed uit te leggen.

continu

7.1.1.6 We streven naar een verantwoorde en evenwichtige inzet van middel uit de stelpost prijsstijgingen. Creëren stelpost prijsstijgingen voor Verbonden Partijen

2025 e.v.

7.1.2
De opbrengsten van de precarioheffing komen ten goede aan de samenleving

7.1.2.1
Minimaal drie miljoen euro van de precariomiddelen reserveren we voor maatregelen om energielasten van inwoners te verlagen (zie ook programma 3, onder ambitie 3.3).

2023 en verder

7.1.2.3
We vormen een groeifonds om initiatieven uit de samenleving mogelijk te maken.

2023 en verder

7.1.3
Voldoende benutten van middelen van hogere overheden en andere instellingen

7.1.3.1
We zetten ons in voor het binnenhalen van subsidiegelden en het doelmatig benutten ervan, zolang de administratieve last daarvan acceptabel is.

continu

7.1.3.2
We onderzoeken of we beter inzichtelijk kunnen maken wat we met de inzet van subsidiegelden hebben bereikt.

2025

Activiteiten voor 2025

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2025.

7.1.1    Een goede balans tussen ambities en een structureel gedekte begroting
7.1.1.1 De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te vangen.

De financiële positie staat onder druk. Wij zijn een heroverwegingstraject gestart om een goede balans tussen ambities en een structureel gedekte begroting te kunnen handhaven,

7.1.1.2 We streven naar een verantwoorde belastingdruk voor onze inwoners, die bij voorkeur gemiddeld is ten opzichte van andere gemeenten.
Meer hierover leest u in de paragraaf 1 Lokale Heffingen.
7.1.1.3 We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal voldoende is om de risico’s af te dekken; dus een weerstandsratio van minimaal 1.
Meer hierover leest u in de paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
7.1.1.4 De tarieven voor leges moeten kostendekkend zijn, maar ook logisch en goed uit te leggen.

Ten aanzien van de leges is het streven om in 2025 zoveel mogelijk kostendekkend te zijn. De leges zijn op dit moment niet 100% kostendekkend. Dit heeft de maken met maximum tarieven die wettelijk zijn vastgesteld, zoals bij reisdocumenten en rijbewijzen of met gemaakte politieke keuzes zoals bijvoorbeeld bij de marktgelden. Meer hierover leest u in de paragraaf 1 Lokale Heffingen.

7.1.1.6 We streven naar een verantwoorde en evenwichtige inzet van middel uit de stelpost prijsstijgingen. We creëren een stelpost prijsstijgingen voor Verbonden Partijen.

Door geen automatische prijscompensatie toe te passen op onze budgetten voorkomen we dat er lucht in de begroting wordt opgebouwd.  De budgetten in onze begroting worden alleen voor prijsontwikkelingen gecorrigeerd als de noodzaak hiervan uit een analyse van onze budgetten blijkt. De huidige stelpost prijsstijgingen splitsen we in een stelpost voor onze eigen budgetten en afzonderlijke stelpost voor verbonden partijen. Hierdoor krijgen we beter zicht op het beslag dat onze verbonden partijen leggen op de reserveringen voor prijsontwikkeling.

7.1.2    De opbrengsten van de precarioheffing komen ten goede aan de samenleving
7.1.2.1 Minimaal drie miljoen euro van de precariomiddelen reserveren we voor maatregelen om energielasten van inwoners te verlagen
€ 2 miljoen is gelabeld voor de regeling verduurzaming koopwoningen Neder-Betuwe.
€ 1 miljoen is gereserveerd voor ondersteuning van inwoners met een huurwoning. Voor huurders maken wij eerst gebruik van rijksmiddelen, voordat we onze eigen middelen inzetten.
7.1.2.3 We vormen een groeifonds om initiatieven uit de samenleving mogelijk te maken.

Het groeifonds bestaat uit drie pijlers: Vitale Leefomgeving, Vitale Samenleving en Vitale Economie. We verwachten begin 2025 meer duidelijkheid te hebben over de besteding en activiteiten die horen bij de pijler Vitale Samenleving en de pijler Vitale Economie. Op dit moment zijn we nog bezig met de planvorming.

7.1.3    Voldoende benutten van middelen van hogere overheden en andere instellingen

De inzet van subsidies van Rijk, provincie en Europa maakt het mede mogelijk om diverse initiatieven in Neder-Betuwe te realiseren. Zie bijvoorbeeld de mogelijkheid om subsidie vanuit de Provincie te verkrijgen voor de Dorpendeal (ambitie 6.3). In de Begroting 2022 was het voornemen opgenomen om een subsidie-adviseur in te schakelen, zodat we subsidiemogelijkheden nog effectiever en efficiënter kunnen benutten. In januari 2022 lieten we u weten dat de oplopende werkdruk in de organisatie noopte tot prioriteitstelling. Een van de besluiten was om voorlopig geen subsidioloog te contracteren. Deze situatie is nog steeds aan de orde.

7.1.3.1 We zetten ons in voor het binnenhalen van subsidiegelden en het doelmatig benutten ervan, zolang de administratieve last daarvan acceptabel is.
7.1.3.2 We onderzoeken of we beter inzichtelijk kunnen maken wat we met de inzet van subsidiegelden hebben bereikt.

Ontwikkelingen voor 2025

7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig

7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig

 

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

7.2.1
De ambtelijke organisatie is berekend op haar taken

7.2.1.1
We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans.

continu

7.2.1.2
We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid, vitaliteit en opleiding/ontwikkeling.

2025

7.2.1.3
Door te blijven investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie.

2025

7.2.1.4
We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering, als dat de toekomstbestendigheid versterkt.

continu

7.2.1.5
De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt.

continu

7.2.2
Een veilige digitale dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners, die wordt ondersteund door een stabiele en robuuste ICT

7.2.2.1
We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen, die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving.

continu

7.2.2.2
We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren, zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden.

continu

7.2.2.3
Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie, zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren.

continu

7.2.2.4
Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd; we zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard.

continu

7.2.2.5
De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is minimaal; we zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie.

afgerond

 

Activiteiten voor 2025

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2025.

7.2.1    De ambtelijke organisatie is berekend op haar taken
7.2.1.1 We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans.

In 2024 is gestart met een onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie (inclusief formatiebenchmark). Ook is het traject Strategische koers Neder-Betuwe gestart. Dit geeft zicht in de balans van het werk en de capaciteit. Op basis hiervan kan er indien nodig bijgestuurd worden.

7.2.1.2 We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid, vitaliteit en opleiding/ontwikkeling.

De organisatie gaat aan de slag met het opstellen van afspraken over projectmatig- en programmatisch werken en versterkt de verbinding tussen de medewerkers door het verder structureren van verbindingsactiviteiten, de interne communicatie en de onboarding van nieuwe collega’s. Er is een strategisch opleidingsplan ontwikkeld om zowel nieuwe als huidige collega’s adequaat en continu te ontwikkelen.

Daarnaast blijven we investeren in het welbevinden en de vitaliteit van medewerkers. In 2024 is een risico-inventarisatie en -evaluatie uitgevoerd en uiterlijk in 2025 bieden we alle medewerkers ook een periodiek medisch onderzoek aan dat inzicht geeft in gezondheid, leefstijl en eventuele gezondheidsrisico’s. Ook zal het periodieke medewerkertevredenheidsonderzoek weer worden uitgevoerd.

Rondom het hybride werken zijn in 2024 nadere werkafspraken gemaakt, waaronder het efficiënt gebruik van het gemeentehuis als werkomgeving. Hiervoor wordt een beperkt aantal, maar noodzakelijke, aanpassingen aan het gemeentehuis gerealiseerd. In 2025 worden de ambitie en mogelijkheden voor het toekomstgericht digitaal samenwerken verder onderzocht.

7.2.1.3 Door te blijven investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie.

Door strategische personeelsplanning, verdere professionalisering van onze arbeidsmarktcommunicatie en door te investeren in het binden en boeien van onze medewerkers versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie. Ook brengen we met het instrument strategische personeelsplanning in meer detail de toekomstbestendigheid van onze afdelingen, teams en medewerkers in kaart in relatie tot concrete verwachte ontwikkelingen. Per afdeling creëren we daarvoor gemiddeld eens per jaar middels een quickscan inzicht in de verwachte ontwikkelingen en hoe we die ontwikkelingen aankunnen. Daarnaast worden de voorbereidingen getroffen om onze arbeidsmarktcommunicatie verder te professionaliseren door in 2025 nieuw wervingsmateriaal te ontwikkelen en de werken bij-pagina te professionaliseren. Ook wordt in 2025 – in aanvulling op wat we al doen om medewerkers aan ons te binden en blijven boeien – een aantal instrumenten ontwikkeld.

7.2.1.4 We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering, als dat de toekomstbestendigheid versterkt.

In het kader van een toekomstbestendige ambtelijke organisatie onderzoeken we in hoeverre we voor de komende tien jaar om moeten gaan met al dan niet uitbesteden van taken. De uitkomsten van dit onderzoek pakken we vanaf 2025 verder op.

7.2.1.5 De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt.

Naast de inzet van eigen medewerkers wordt waar nodig - en op basis van zorgvuldige beoordeling - inhuur ingezet om de taken van de organisatie op een goede manier uit te voeren.

7.2.2    Een veilige digitale dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners, die wordt ondersteund door een stabiele en robuuste ICT
7.2.2.1 We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen, die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving.

Voor de ondersteuning van het KCC implementeren we in Q3/Q4 van 2024 een klantcontactsysteem. Hiermee worden medewerkers van het KCC en Kernpunten ondersteunt in het (uniform) beantwoorden van vragen en verkrijgen we inzicht in niet alleen de aantallen klantcontacten maar ook over de specifieke vragen en onderwerpen. Vanaf 2025 gaan we hiervan de vruchten plukken.

We werken aan verdergaande digitalisering van de aanvraag- en meldingsprocessen met behulp van e-formulieren en geven een nieuwe impuls aan het zaakgericht werken. Met het oog op de aanbesteding van het zaaksysteem in 2025/2026 stellen we vooraf een visie op over hoe we als organisatie willen (samen)werken. Samen met de in de maak zijnde Visie Dienstverlening

Daarnaast onderzoeken we hoe we als organisatie naar de toekomst toe met het hybride werken willen omgaan en worden daarvoor richtlijnen opgesteld. Daarbij komt in de eerste helft van 2025 een stappenplan hoe daar invulling aan te geven qua I&A-voorzieningen.

7.2.2.2 We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren, zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden.

Ten aanzien van de bestuurlijke processen onderzoeken we hoe het gebruik van de huidige systemen die dit ondersteunen geoptimaliseerd kan worden of dat we hiervoor wellicht beter een alternatieve oplossing kunnen inzetten.

7.2.2.3 Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie, zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren.

Meer hierover leest u in de paragraaf bedrijfsvoering.

7.2.2.4 Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd; we zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard.
Meer hierover leest u in de paragraaf bedrijfsvoering.
7.2.2.5 De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is minimaal; we zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie.  
  Deze doelstelling is gerealiseerd.

Ontwikkelingen voor 2025

In 2024 hebben we het Informatiebeleidsplan 2025-2028 vastgesteld. In 2025 gaan we aan de slag met uitwerking ervan.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 12:13:09 met de export van 11/18/2024 12:05:30