Nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen
In deze begroting wordt onder Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB, onvoorzien voor nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen voor 2025 € 555.000, voor 2026 € 1.900.000, voor 2027 € 2.461.000 en voor 2028 € 3.127.000 aan lasten toegevoegd. Aan baten wordt voor 2025 € 1.585.000, voor 2026 € 1.645.000, voor 2027 € 1.603.000 en voor 2028 € 2.911.000 toegevoegd aan dit programma.
Een specificatie van de extra lasten en baten aan nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen wordt hieronder weergegeven op niveau van taakveld.
Actualisatie urencalculaties en kostendekkendheid leges met effecten voor alle taakvelden die onder dit programma vallen (structureel voordeel € 457.000)
Het effect voor dit programma van deze twee onderwerpen bedraagt structureel € 457.000 voordelig. Voor een overzicht van het totale effect over alle programma’s verwijzen wij naar het onderdeel uiteenzetting van de financiële begroting en dan specifiek de toelichting op het onderdeel nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen van de financiële begroting.
Taakveld Overhead (nadeel € 1.652.000 in 2025 oplopend naar € 2.642.000 in 2028)
Uitbreiding formatie (nadeel structureel € 521.000 in 2025 oplopend naar € 666.600 in 2028)
Dit betreft formatie-uitbreiding zoals u is toegelicht in de kadernota 2025:
- Versterking ondersteuning primair proces € 330.000 vanaf 2025
- Projectleider sociaal domein voor € 96.000 vanaf 2025
- Coördinator gemeentewinkel voor € 95.000 vanaf 2025
- Trekker deelopgave circulariteit en klimaatadaptatie € 42.000 vanaf 2027
- Regisseur Omgevingsplan € 104.000 vanaf 2027
De uitbreiding van de formatie die u hierboven ziet wordt voor een groot deel weer doorverdeeld naar de betreffende taakvelden binnen de verschillende programma's. Vandaar dat u bij het onderdeel actualisatie urencalculaties hiervoor een fors voordeel terugziet.
Bestaande structurele formatiebehoefte zonder structurele dekking (nadeel structureel € 697.000 vanaf 2026)
In de Begroting 2023 is inzichtelijk gemaakt wat er in de komende jaren nodig is om de organisatie op peil te brengen en blijvend te versterken. Op dat moment zagen we dat er op een aantal terreinen extra versterking nodig was, maar was nog niet duidelijk of die benodigde extra inzet ook blijvend nodig is. In de begroting 2023 is daarom een formatie-uitbreiding ten laste van de algemene reserve voor de duur van drie jaar opgenomen (2023-2025). Vanaf 2026 is er op dit moment dus nog geen dekking voor deze formatie. Omdat in de afgelopen periode is gebleken dat de formatie noodzakelijk is om uitvoering te kunnen geven aan onze taken wordt voorgesteld om de formatie-uitbreiding na 2025 structureel te continueren.
Inzet groeiformatie (voordeel structureel € 160.000 in 2025 oplopend naar € 240.000 in 2028)
Bij de begroting 2023 heeft uw raad in de meerjarenbegroting een raming opgenomen voor het meegroeien van de ambtelijke organisatie met de groei van de gemeente. Bij de begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 is de groei van deze stelpost per 2026 teruggebracht naar 1 fte per jaar en vanaf 2027 is geen groei formatie meer opgenomen. Bij de kadernota 2025-2028 is voorgesteld om deze stelpost te gebruiken ter gedeeltelijke dekking van de voorgestelde formatie-uitbreidingen. De dekking bedraagt voor 2025 € 160.000 en voor de jaren daarna € 240.000. Met deze inzet als dekking is deze stelpost volledig benut.
Informatiebeleidsplan (nadeel € 683.000 in 2025, € 519.000 in 2026 en € 92.000 in 2027)
Een informatiebeleidsplan is opgesteld om richting te geven aan de noodzakelijke- en gewenste richting van de organisatie voor de komende drie jaar. Voor de uitvoering van het informatiebeleidsplan ramen wij in 2025, 2026 en 2027 bij. Om deze ontwikkeling invulling te geven werken we een uitwerking op basis van de volgende sporen.
- Data gedreven organisatie (bestaand beleid)
- Visie Dienstverlening (bestaand)
- Zaakgericht werken - Participatie
- Hybride werken (1.0)
In eerste instantie is sprake van vervanging van de applicatie sociaal domein en het zaaksysteem met de daarbij noodzakelijke ondersteuning. Voor uitgebreide informatie hieromtrent verwijzen wij u naar de toelichting in de kadernota 2025. Per saldo gaat het om een extra last van € 683.000 in 2025, € 519.000 in 2026 en € 92.000 in 2027.
Stelpost loonstijging (nadeel structureel € 608.000 in 2025 oplopend naar € 1.518.000 in 2028)
Als onderdeel van de uitwerking van de meicirculaire 2024 is de stelpost loonstijging als onderdeel van dit taakveld bijgewerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de raadsinformatiebrief meicirculaire 2024. Het betreft hier een bedrag van € 608.000 in 2025 oplopend naar € 808.000 in 2028. Aanvullend is in de kadernota 2025 aangegeven deze stelpost extra op te hogen vanwege de nieuwe financieringssystematiek van de algemene uitkering. Het betreft hier een bedrag van € 370.000 in 2026 oplopend naar € 710.000 in 2028.
In totaliteit is derhalve sprake van een structurele ophoging van de stelpost loonstijging van € 608.000 in 2025 oplopend naar € 1.518.000 in 2028.
Taakveld Algemene uitkering gemeentefonds (voordeel structureel € 1.585.000 in 2025 oplopend naar € 2.911.000 in 2028)
Voor een uitgebreide toelichting verwijzen wij u naar de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2024. De toename van de algemene uitkering betreft een bedrag van € 1.585.000 in 2025 oplopend naar een bedrag van € 2.911.000 in 2028. Als tegenhanger van deze positieve bedragen vallen met name de structurele bijstellingen van de stelposten prijsstijging (zie taakveld overige baten en lasten) en loonstijging (zie taakveld overhead) op. Incidenteel valt op het afboeken van de stelpost te realiseren bezuiniging op de jeugdbudgetten voor het jaar 2025 (zie programma 5).
Taakveld overige baten en lasten (voordeel € 504.000 in 2025, nadeel € 43.000 in 2026, nadeel € 620.000 in 2027 en een nadeel van € 1.024.0000 in 2028)
Stelpost Beleidsvoornemens (voordeel € 744.000 voor 2025 en € 397.000 voor 2026).
Bij de begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2027 heeft u een stelpost “beleidsvoornemens” als dekkingsmiddel gevormd voor toekomstige nieuwe beleidsvoornemens. Bij deze begroting stellen wij u voor vanuit deze stelpost voor het jaar 2025 € 744.000 in te zetten alsmede voor het jaar 2026 € 397.000. Met deze inzet als dekking is deze stelpost volledig benut.
Stelpost prijsstijging (structureel nadeel € 240.000 in 2025 oplopend naar € 1.040.000 in 2028)
Als onderdeel van de uitwerking van de meicirculaire 2024 is de stelpost prijsstijging als onderdeel van dit taakveld bijgewerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2024. Het betreft een structureel nadeel van € 240.000 in 2025 dat oploopt naar € 440.000 in 2028.
Aanvullend is bij de kadernota 2025 voorgesteld om de stelpost prijsstijging extra op te hogen vanwege de wijziging in financieringsmethodiek van de algemene uitkering. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de kadernota 2025. Het betreft een structureel nadeel van € 200.000 in 2026 dat oploopt naar € 600.000 in 2028.
Stelpost kapitaallasten (structureel voordeel € 20.000 voor 2027 en vanaf 2028 € 16.000)
Voorgesteld wordt het IHP investeringsbudget scholen Kesteren op te hogen naar € 13 miljoen. Voor meer informatie hieromtrent verwijzen wij u naar de kadernota 2025. Per saldo betekent dit een extra kapitaallast van structureel € 100.000 vanaf 2027. Hiermee is de stelpost kapitaallasten binnen dit taakveld verhoogd vanaf 2027.
In de raad van september 2024 heeft u ook besloten om bij het onderwerp 'Actualisatie Uitvoeringsplan 2021-2025 onderwijshuisvesting' aanvullende kredieten beschikbaar te stellen voor diverse scholen in onze gemeente. De extra kapitaallasten die u ziet terugkomen binnen programma 6 worden gedekt door verlaging van de stelpost kapitaallasten in dit programma. Zodoende heeft dit een structureel voordeel van € 120.000 voor 2027 en vanaf 2028 € 116.000. Hiermee is de stelpost kapitaallasten binnen dit taakveld verlaagd vanaf 2027.
Taakveld treasury (structureel voordeel van € 136.000 in 2025, aflopend naar € 81.000 in 2028)
De actualisatie van de financieringspositie heeft geleid tot een voordeel van € 136.000 in 2025 aflopend naar € 81.000 in 2028. De belangrijkste reden van deze positieve bijstelling van de totale rentelasten is met name het gevolg van een dalende rente in relatie tot onze lopende en toekomstige investeringen. Voor meer detailinformatie verwijzen wij u naar de paragraaf financiering.