Programma 6 Onderwijs, sport en welzijn

Ambities

Ambities

6.1 Goed en passend onderwijs voor alle inwoners in Neder-Betuwe

6.1 Goed en passend onderwijs voor alle inwoners in Neder-Betuwe

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

6.1.1
Passende onderwijshuisvesting in de nabijheid van de doelgroep die bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs

6.1.1.1
Uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Scholen

continu

6.1.1.2
We stimuleren de verbinding van onderwijs met andere (kind)voorzieningen

continu

6.1.2
Een goede aansluiting tussen het onderwijs en de (lokale) arbeidsmarkt

6.1.2.1
We bevorderen de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers

Dit wordt ook uitgewerkt onder ambitie 4.1: We zorgen voor een veerkrachtige economische structuur

continu

6.1.2.2
Waar mogelijk stimuleren wij de samenwerking tussen lokale VO-scholen en MBO, HBO en Universitaire opleidingen

2025

6.1.3
Jeugdigen hebben de mogelijkheid om zich optimaal en breed te ontwikkelen binnen het onderwijs

6.1.3.1
We faciliteren scholen om invulling te geven aan natuur- en cultuureducatie

2024

6.1.3.2
Wij zetten de rijksmiddelen ten behoeve van het terugdringen van onderwijsachterstanden zo effectief en efficiënt mogelijk in

continu

6.1.4
Inwoners beschikken over voldoende basisvaardigheden om te kunnen deelnemen aan de samenleving

6.1.4.1
We versterken de basisvaardigheden van inwoners door laaggeletterdheid, samen met partners, bespreekbaar te maken, de drempel naar ondersteuning te verlagen en aanbod te faciliteren

continu

Activiteiten 2025

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2025.

6.1.1    Passende onderwijshuisvesting in de nabijheid van de doelgroep die bijdraagt

aan de kwaliteit van het onderwijs

6.1.1.1 Uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Scholen

We werken verder aan het realiseren van toekomstbestendige schoolgebouwen. Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2019 biedt het kader voor de uitvoering van het onderwijshuisvestingsbeleid tot en met 2035. Het IHP is vertaald in een Uitvoeringsplan voor de periode 2021-2025, waarin huisvestingsprojecten- en onderzoeken zijn opgenomen. Huisvestingsprojecten en -onderzoeken die worden vervolgd in 2025 zijn:

  • Realisatie van de uitbreiding van het Pantarijn in Kesteren met als doel ingebruikname eind 2025;
  • Realisatie van de nieuwbouw van basisschool De Bornput in Kesteren met als doel ingebruikname vanaf schooljaar 2026-2027;
  • Realisatie van de nieuwbouw van De Hien en De Bellefleur, als onderdeel van het MFC Dodewaard met als doel ingebruikname vanaf schooljaar 2026-2027;
  • Het starten van een project voor toekomstbestendige huisvesting voor basisschool de Wegwijzer in samenhang met een visie op de huisvesting(sopgave) van Het Kompas en Het Palet in Kesteren. We streven naar een integrale oplossing waarbij sprake is van de vorming van een Integraal Kindcentrum en scenario's voor huisvesting van andere maatschappelijke voorzieningen worden onderzocht.

Het IHP 2019 wordt in 2025 geactualiseerd tot een nieuw IHP 2026-2041 waarin de actuele verwachtingen rondom de groei van Neder-Betuwe wordt verwerkt. Een nieuw beleidskader dat moet leiden tot inzicht in te verwachten toekomstige huisvestingsprojecten voor het onderwijs.

6.1.1.2 We stimuleren de verbinding van onderwijs met andere (kind)voorzieningen

In 2025 wordt per kern structureel overleg gevoerd tussen onder andere onderwijs en kinderopvang om samen de doorgaande leerlijn te verbeteren.
Ook wordt er bij plannen voor ver- of nieuwbouw van scholen gekeken naar mogelijke andere voorzieningen die in hetzelfde gebouw gehuisvest kunnen worden. Samen met de schoolbesturen zetten we in op vorming van Integrale Kindcentra (IKC).

6.1.2    Een goede aansluiting tussen het onderwijs en de (lokale) arbeidsmarkt
6.1.2.1 We bevorderen de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers

In 2025 starten de drie voortgezet onderwijsscholen in Neder-Betuwe met het opzetten van een digitale stagemarkt. Dit geeft bedrijven inzicht in welke stage perioden er zijn en aan wat voor stageplekken behoefte is. De Ondernemersvereniging Neder-Betuwe (OVNB) is hierbij betrokken (zie ook 4.1.1.3. We bevorderen een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt).

6.1.2.2 Waar mogelijk stimuleren wij de samenwerking tussen lokale VO-scholen en MBO, HBO en Universitaire opleidingen

In 2025 volgen we de ontwikkelingen rondom de Techniekdag en de HAN HUB Rivierenland. Het doel van HUB is om een brug te slaan tussen studenten van de HAN en het werkveld. Waar mogelijk brengen we de gemeente, haar leerlingen en studenten, en bedrijven in positie.

6.1.3    Jeugdigen hebben de mogelijkheid om zich optimaal en breed te ontwikkelen

binnen het onderwijs

6.1.3.1 We faciliteren scholen om invulling te geven aan natuur- en cultuureducatie

Via het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) ondersteunen we scholen om in hun lesaanbod aandacht te hebben voor cultuur.

6.1.3.2 Wij zetten de rijksmiddelen ten behoeve van het terugdringen van onderwijsachterstanden zo effectief en efficiënt mogelijk in

In 2025 gaan we verder met de uitvoering van het onderwijsachterstandenbeleidsplan 2023-2026. Samen met de partners (zoals bibliotheek, JGZ, kinderopvang en onderwijs) bepalen we per jaar waar we aan werken.
In 2025 richten we ons onder andere op het verbeteren van de informatievoorziening rondom onderwijsachterstanden en voor- en vroegschoolse educatie (VVE), de zorgstructuur voor kinderen van 0 t/m 4 jaar en het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang.

In 2024 zijn we gestart met de Resultatenmonitor. Hierbij worden per kinderopvang- en schoollocatie de resultaten van kinderen, met een indicatie voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd. Deze gegevens worden op populatieniveau gemonitord en niet individueel. Zo kunnen we bijvoorbeeld per kern kijken welke huidige aanpakken effectief zijn en of er, het liefst gezamenlijke, nieuwe interventies nodig zijn. 2025 zal in het teken staan van het verbreden van succesvolle bestaande aanpakken en het eventueel ontwikkelen van nieuwe aanpakken.

Eind 2024 zijn we gestart met een pilot jeugd 0-4 waarbij we een sociaal werker inzetten voor de kinderen van 0 t/m 4 jaar. Hierbij ligt de focus onder andere op het vroegtijdig afvangen van hulpvragen, laagdrempelig en snel in kunnen zetten van kortdurende ondersteuning, het vormen van een brugfunctie tussen ouders en betrokken partners en bijdragen aan de doorlopende leerlijn door partners met elkaar te verbinden. In 2025 wordt deze pilot tot aan de zomervakantie voortgezet. Daarna vindt de evaluatie plaats.

6.1.4    Inwoners beschikken over voldoende basisvaardigheden om te kunnen

deelnemen aan de samenleving

6.1.4.1 We versterken de basisvaardigheden van inwoners door laaggeletterdheid, samen met partners, bespreekbaar te maken, de drempel naar ondersteuning te verlagen en aanbod te faciliteren

Met de komst van het Taalhuis Neder-Betuwe/Buren in 2024 is het aanbod voor versterking van basisvaardigheden gebundeld onder één dak. In 2025 werken we aan naamsbekendheid en versterking van het Taalhuis zodat inwoners en professionals deze weten te vinden. Daarnaast werkt de stuurgroep laaggeletterdheid, waarin verschillende partners op het gebied van laaggeletterdheid samenwerken met de gemeente, een jaarplan uit en zoekt daarbij aansluiting met regionale acties ter bestrijding en voorkoming van laaggeletterdheid. Tenslotte hopen we met de verhuizing van de bibliotheek Dodewaard naar het MFC Dodewaard meer inwoners te bereiken en een geschikte locatie voor extra (groeps)activiteiten voor leesbevordering te realiseren.

Ontwikkelingen voor 2025

Niet van toepassing

6.2 Sport, spel en bewegen stimuleren

6.2 Sport, spel en bewegen stimuleren

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

6.2.1
Een ruim aanbod van mogelijkheden die onze inwoners stimuleren tot sporten en bewegen

6.2.1.1
Uitvoeren van het Lokaal Akkoord 'Gezond op eigen wijze'

continu

6.2.1.2
We ondersteunen (sport)verenigingen middels een sportverenigingscoach en toekomstgericht beheer

2024 e.v.

6.2.1.3
We verbreden de inzet van de buurtsportcoaches en versterken daarmee sport en bewegen in Neder-Betuwe

2024 e.v.

6.2.1.4
Herijking van het beleid voor sportaccommodaties tot een integraal plan sportvoorzieningen

2025 - 2026

6.2.1.5
Uitvoeren van een beweegpark in één of meer kernen, dorpsommetjes en mountainbikepaden in de uiterwaarden. In 2025 betreft dit het realiseren van het Beweegpark in Dodewaard

Dit heeft relatie met ambitie 4.2: We vergroten de aantrekkelijkheid van ons gebied voor inwoners en bezoekers

2023 e.v.

6.2.1.6
We richten de buitenruimte in zodat deze uitnodigt om te bewegen

2025 en 2026

6.2.2
Voldoende en passende speelplekken voor jeugdigen

6.2.2.1
Bij omvangrijke nieuwbouwlocaties wordt voldoende rekening gehouden met aaneengesloten speelplekken, bij de invulling ervan worden jeugdigen betrokken

2025 en 2026

6.2.2.2
Wij zorgen dat (nieuwe) speelplekken een bijdrage leveren aan klimaatadaptatie.

Dit draagt bij aan ambitie 3.3: We willen een duurzame gemeente zijn, klaar voor de toekomst

2025 e.v.

6.2.3
Verlagen van het energieverbruik van gemeentelijke gebouwen

6.2.3.1
We maken onze sportaccommodaties toekomstbestendiger en brengen de CO2-uitstoot verder terug.

2025 e.v.

Activiteiten 2025

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2025.

6.2.1    Een ruim aanbod van mogelijkheden die onze inwoners stimuleren tot sporten en bewegen
6.2.1.1 Uitvoeren van het Lokaal Akkoord 'Gezond op eigen wijze'

We zetten de uitvoering van het Lokaal Akkoord voort en vergroten de zichtbaarheid middels het platform Gezond op eigen wijze. We brengen het Lokaal Akkoord onder de aandacht bij (potentiële) partners en evenementen op basis van een activiteitenkalender.

6.2.1.2 We ondersteunen (sport)verenigingen middels een sportverenigingscoach en toekomstgericht beheer

In 2025 is er meer aandacht voor het thema 'Sociaal Veilige Sport' bij (sport)verenigingen, waarmee we stimuleren dat verenigingen een veilig sportklimaat realiseren waar iedereen welkom is en grensoverschrijdend gedrag geen plek kent. We agenderen het open club gedachtegoed en nodigen clubs uit zich breed maatschappelijk te profileren. Onderdeel van de opdracht van de buurtsportcoaches is verenigingsondersteuning.  

6.2.1.3 We verbreden de inzet van de buurtsportcoaches en versterken daarmee sport en bewegen in Neder-Betuwe

De buurtsportcoaches hebben een bredere opdracht gekregen, waarbij bewegen en inzet op een gezonde leefstijl centraal staan. Vanuit deze opdracht dragen zij bij aan preventie binnen het brede sociaal domein, met als doel:

  • meer inwoners van de gemeente Neder-Betuwe voldoen aan de beweegnorm. Vooral kwetsbare doelgroepen hebben meer ondersteuning en aandacht nodig (bijv. senioren, kwetsbare jongeren en mensen met een beperking);
  • meer aandacht voor sport en bewegen in ál onze kernen;
  • meer samenhang tussen onze bestaande programma’s vanuit het sociaal domein zoals valpreventie, mentale gezondheid, JOGG en Gezond op eigen wijze. Zo stimuleren we met deze inzet niet alleen meer bewegen maar een algehele gezonde leefstijl;
  • meer ondersteuning voor het onderwijs rondom bewegen. Niet alleen tijdens de gymlessen maar ook buiten onderwijstijd liggen kansen om onze jongste inwoners in beweging te brengen en daarmee motorische vaardigheden te versterken;
  • sterke en verbonden sportverenigingen op vitale sportparken in elke kern van onze gemeente.

Buurtsportcoaches zijn daarbij ambassadeurs van het platform Gezond op eigen wijze waarmee ook aandacht wordt gevestigd op thema's als gezonde voeding, mentale gezondheid en vitaal ouder worden.

6.2.1.4 Herijking van het beleid voor sportaccommodaties tot een integraal plan sportvoorzieningen

De groei van onze gemeente vraagt om voldoende, prettige en veilige sportfaciliteiten. Een actueel plan/visie is nodig om de nabijheid, de aantrekkelijkheid en voldoende aanbod te borgen op de langere termijn.
Daarbij zal de uitkomst van de harmonisatie beheer en onderhoud de basis vormen voor toekomstbestendig beheer door sportverenigingen van onze sportparken. Dit project wordt in het voorjaar 2025 afgerond en borgt een goed en gelijk kwaliteitsniveau van elk sportveld. De harmonisatie geeft een actueel en transparant beeld van alle onderhoudslasten.

6.2.1.5 Uitvoeren van een beweegpark in één of meer kernen, dorpsommetjes en mountainbikepaden in de uiterwaarden.

In 2025 realiseren wij het Beweegpark Neder-Betuwe in Dodewaard. Hiermee zal een belangrijke ambitie uit het coalitieakkoord worden behaald.

6.2.1.6 We richten de buitenruimte in zodat deze uitnodigt om te bewegen

De aanleg van het beweegpark Neder-Betuwe in Dodewaard geeft ons de kans deze te voorzien van een goede gebruiksagenda voor verenigingen en individuen (dankzij activiteitenagenda en openstelling voor iedereen). Daarmee versterken we de aantrekkelijkheid van het beweegpark.
Een evaluatie van de aantrekkelijkheid en bruikbaarheid van de buitenruimte in Casterhoven geeft ons de kans om te zoeken naar verbeteringen en aanpassingen, waarmee de leefbaarheid en de betrokkenheid van de inwoners in de wijk wordt verbeterd.

6.2.2    Voldoende en passende speelplekken voor jeugdigen
6.2.2.1 Bij omvangrijke nieuwbouwlocaties wordt voldoende rekening gehouden met aaneengesloten speelplekken, bij de invulling ervan worden jeugdigen betrokken

In 2024 heeft de raad het nieuwe speelruimteplan vastgesteld. Hierdoor is er eene goede basis om in 2025 de ambitie om te zetten in daadwerkelijke aanleg van voldoende bruikbare speelplekken bij nieuwbouwprojecten. De komende twee jaren gaan we de speelplekken ontwerpen en aanleggen in Casterhoven (nieuwbouwontwikkeling).  

6.2.2.2 Wij zorgen dat (nieuwe) speelplekken een bijdrage leveren aan klimaatadaptatie

In het nieuwe uitvoeringsplan speelplekken is klimaatadaptatie als ambitie stevig verankerd. Bij elke herinrich􀆟ting worden klimaataandachtspunten in en rond de speelplek meegenomen.

6.2.3    Verlagen van het energieverbruik van gemeentelijke gebouwen
6.2.3.1 We maken onze sportaccommodaties toekomstbestendiger en brengen de CO2-uitstoot verder terug

We starten met de verduurzaming van Sporthal De Leede, gymzaal Kesteren alsmede gymzaal Echteld in 2025. Dit is verder uitgewerkt in paragraaf 3 'Onderhoud kapitaalgoederen'.

Ontwikkelingen voor 2025

Actualisatie beheerplan sportvelden
In 2025 wordt het beheerplan voor onze sportvelden geactualiseerd, vanaf 2026 is er een actuele planning van de te renoveren sportvelden met een meerjareninvesteringsoverzicht.  

6.3 Actieve en leefbare kernen binnen de gemeente

6.3 Actieve en leefbare kernen binnen de gemeente

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

6.3.1
Toekomstbestendige (sport)verenigingen en stichtingen

6.3.1.1
Wij ondersteunen lokale verenigingen en stichtingen om hun bestuurskracht op peil te houden en toekomstbestendig te blijven

continu

6.3.2
In elke kern is voldoende plek voor activiteiten en ontmoeting

6.3.2.1
Wij zetten het accommodatiebeleid voort waarbij aandacht is voor goede aansluiting bij de behoefte van inwoners en gezonde exploitatie

Dit draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 3.2: In onze openbare ruimte is het heel, schoon en veilig en bereikbaar voor iedereen

continu

6.3.3
Neder-Betuwe kent een sterk maatschappelijk middenveld om onze inwoners te ondersteunen

6.3.3.1
Wij subsidiëren (lokale) organisaties doelgericht en maken heldere afspraken met subsidieontvangers, waar wenselijk sluiten we meerjarige subsidieovereenkomsten waarbij we aansluiten bij het Kwaliteitskompas

continu

6.3.3.2
Wij onderzoeken de doelmatigheid van ingezette subsidies bij grote organisaties

2025

6.3.3.3
We dragen bij aan de beschikbaarheid van maatschappelijke vervoersdiensten door tijdige vervanging van de bussen Klaartje en Swobrik

2025 en 2026

6.3.4
De zichtbaarheid van het cultureel en historisch erfgoed is toegenomen

6.3.4.1
Verhaallijnen uit ‘Inspirerend Rivierenland’ en ‘Een schatkist met toekomstwaarde’ worden zichtbaar gemaakt voor inwoners en bezoekers.

Dit draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 4.2: We vergroten de aantrekkelijkheid van ons gebied voor inwoners en bezoekers

continu

Activiteiten 2025

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2025:

6.3.1    Toekomstbestendige (sport)verenigingen en stichtingen
6.3.1.1 Wij ondersteunen lokale verenigingen en stichtingen om hun bestuurskracht op peil te

houden en toekomstbestendig te blijven

In de nieuwe aanbesteding buurtsportcoaches is een uitbreiding van de (sport)verenigingscoach opgenomen. De coach heeft meer uren om verenigingen te ondersteunen en zal oriënteren op welke manier verenigingen een grotere rol in het maatschappelijke veld kunnen spelen. Door bijvoorbeeld verbindingen met onderwijs, zorg en preventie partners.
We evalueren het leefbaarheidstraject in Echteld en bekijken het resultaat. Want dankzij inwoners en verenigingen is er een diverse opbrengst van ambities, die het dorp wil realiseren. We gaan daarover ook graag met het dorp in overleg.

6.3.2    In elke kern is voldoende plek voor activiteiten en ontmoeting
6.3.2.1 Wij zetten het accommodatiebeleid voort waarbij aandacht is voor goede aansluiting bij de behoefte van inwoners en gezonde exploitatie.

In 2025 start de bouw van het nieuwe multifunctionele centrum Dodewaard. Naast aandacht voor de bouw is er ook aandacht voor de toekomstige gebruikers: verenigingen en inwoners. We werken aan een passende programmering voor een brede doelgroep. We volgen de voortgang van de nieuwbouw van het dorpshuis Ochten, evenals de gezamenlijke ambitie van het bestuur en de verenigingen om de centrale plek voor het dorp te blijven.

6.3.3    Neder-Betuwe kent een sterk maatschappelijk middenveld om onze inwoners te ondersteunen
6.3.3.1 Wij subsidiëren (lokale) organisaties doelgericht en maken heldere afspraken met subsidieontvangers, waar wenselijk sluiten we meerjarige subsidieovereenkomsten waarbij we aansluiten bij het Kwaliteitskompas

Het Kwaliteitskompas van Movisie is een instrument om de doelstellingen van gesubsidieerde organisaties goed aan te laten sluiten op de gemeentelijke doelstellingen. In 2025 blijven we met partners volgens de werkwijze van het Kwaliteitskompas samenwerken en willen we ons subsidiebeleid stroomlijnen en herijken.

6.3.3.2 Wij onderzoeken de doelmatigheid van ingezette subsidies bij grote organisaties

We vragen subsidiepartners om hun bijdragen aan de gemeentelijke doelstellingen op heldere wijze zichtbaar te maken om een juiste inschatting te kunnen maken van de doelmatigheid van de subsidies. We zien de bijdragen van de organisaties in relatie tot de maatschappelijke resultaten die geformuleerd zijn in de nota sociaal domein.

6.3.3.3 We dragen bij aan de beschikbaarheid van maatschappelijke vervoersdiensten door tijdige vervanging van de bussen Klaartje en Swobrik

De bussen Klaartje en Swobrik vervullen een belangrijke functie in de lokale vervoersmogelijkheden van inwoners. We geven uitvoering aan de vastgestelde Nadere regel subsidie vervanging buurtbus Klaartje en Swobrik 2019. Dit houdt in dat we in 2025 en in 2026 een bijdrage leveren aan de vervanging van de bussen Klaartje en Swobrik.

6.3.4    De zichtbaarheid van het cultureel en historisch erfgoed is toegenomen
6.3.4.1 Verhaallijnen uit ‘Inspirerend Rivierenland’ en ‘Een schatkist met toekomstwaarde’ worden zichtbaar gemaakt voor inwoners en bezoekers.

Samen met regiogemeenten en de provincie Gelderland werken we een nieuw cultuur- en erfgoedpact Rivierenland uit waar we ons aan conformeren en van waaruit culturele activiteiten tot stand komen.

Ontwikkelingen voor 2025

Inzet Dorpendeal provincie Gelderland
Bij grote maatschappelijke investeringen door verenigingen en gemeente kan subsidie vanuit provincie Gelderland een optie zijn. We kijken naar kansen om dankzij subsidie voor een zogeheten Dorpendeal onze dorpen leefbaarder te maken. Concreet geldt dit voor het MFC Dodewaard en het Beweegpark. Voorwaarde voor een Dorpendeal is co-financiering door de gemeente. Bij de genoemde ontwikkelingen draagt de gemeente reeds bij.
Daarbij kijken we ook hoe we dit samen met inwoners en verenigingen kunnen oppakken. Altijd ligt het initiatief voor zo’n deal bij inwoners of verenigingen. En er is altijd samenwerking nodig tussen de betrokkenen uit een dorp met de gemeente. Het afsluiten van een dorpendeal vraagt om een actieve houding vanuit de gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 12:13:09 met de export van 11/18/2024 12:05:30