Programma 2 Openbare orde en veiligheid

Ambities

Ambities

2.1 Neder-Betuwe is een veilige gemeente om te wonen en te leven

2.1 Neder-Betuwe is een veilige gemeente om te wonen en te leven

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

2.1.1.
Het gevoel van veiligheid wordt (samen met onze inwoners) versterkt

2.1.1.1
We werken integraal samen bij de uitvoering van de Kadernota Veiligheid 2023-2026.

2023-2026

2.1.1.2
We ondersteunen initiatieven gericht op buurtpreventie.

continu

2.1.1.3
We volgen en vertalen het landelijke beleid ten aanzien van vuurwerk. Vooralsnog ontwikkelen we geen eigen beleid voor een vuurwerkverbod.

continu

2.1.1.4
We zetten ons in voor het behoud van de zondagsrust, onder andere ten aanzien van de openingstijden van winkels, het houden van evenementen en (infrastructurele) werkzaamheden.

continu

2.1.2
Het middelengebruik (alcohol, roken, drugs) onder onze (jonge) inwoners neemt af

2.1.2.2
We willen onze jeugd beschermen tegen middelengebruik door preventie en handhaving.

continu

2.1.2.3
We zetten in op betere naleving van leeftijdsgrenzen en openingstijden bij alcoholverstrekkers.

continu

Dit beleidsdoel draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 5.2: Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal

2.1.3
Ondermijnende criminaliteit, uitbuiting en mensenhandel wordt voorkomen

2.1.3.1
We pakken productielocaties van verdovende middelen aan en bevorderen het bewustzijn van inwoners en ondernemers op signalen van (drugs)criminaliteit.

continu

2.1.3.2
We verhogen de (digitale) weerbaarheid van onze samenleving.

continu

2.1.3.3
We werken samen met bedrijven om mensenhandel en arbeidsuitbuiting actief tegen te gaan.

continu

2.1.3.4
Preventie en voorlichting van gemeentelijke organisatie op het gebied van ondermijning via opleidingen en informatiebijeenkomsten.

continu

2.1.3.5
Preventie en voorlichting naar inwoners, ondernemers en overige specifieke doelgroepen op het gebied van
ondermijning.

continu

Activiteiten 2025

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2025.

2.1.1.    Het gevoel van veiligheid wordt (samen met onze inwoners) versterkt.
2.1.1.1 We werken integraal samen bij de uitvoering van de Kadernota Veiligheid 2023-2026.

We voeren het jaarplan 2024-2025 uit:

  • Op het gebied van ondermijning veranderen we in De Waarden de structuur van het Intergemeentelijk Projectbureau (IGP), waarbij deze zich (meer) gaat richten op de integrale aanpak van ondermijning. Ook herzien we ons Bibob-beleid en borgen we de uitvoering. Daarvoor maken we gebruik van de aangeboden ondersteuning vanuit de provincie (project Feniks). We voeren ons plan van aanpak bewustwording uit waarbij we de interne organisatie weerbaar maken. We willen zichtbaar en aanwezig zijn in onze gemeente en daarom voeren we regelmatig integrale bestuurlijke controles uit waarbij we gebruikmaken van het proces informatiegestuurd werken.
  • We geven uitvoering aan het plan van aanpak jeugdoverlast, implementeren dit in de ambtelijke organisatie en borgen dat deze aanpak voor langere tijd ingezet wordt. Zie ook programma 5. De boa met focus op jeugd speelt hierin een belangrijke rol. Door de inzet van de jeugdboa in 2024 is gebleken dat we meer aandacht kunnen besteden aan jeugd en in 2025 zal de rol sterker worden gepositioneerd en worden geëvalueerd.
  • In 2025 gaan we door met de implementatie van het AVE-model binnen de aanpak zorg en veiligheid. AVE staat voor integrale Aanpak ter Voorkoming van Escalatie bij huishoudens met oplopende problematiek. Het doel is het voorkomen van een dreigende escalerende situatie en het beperken en beëindigen van een escalerende situatie. AVE geeft antwoord op de vraag wie de regie heeft als problemen in huishoudens met oplopende problematiek, waar meer professionals van verschillende organisaties bij betrokken zijn, te groot worden. Goede samenwerking is daarbij cruciaal.

2.1.1.2 We ondersteunen initiatieven gericht op buurtpreventie

Ook in 2025 denken we weer actief mee met initiatieven vanuit de samenleving. We wijzen initiatiefnemers op (on)mogelijkheden om hun initiatieven te realiseren.

2.1.2    Het middelengebruik (alcohol, roken, drugs) onder onze (jonge) inwoners neemt af.
2.1.2.2 We willen onze jeugd beschermen tegen middelengebruik door preventie en handhaving

We voeren het nieuwe preventie- en handhavingsplan 2025-2028 uit waarbij we naast alcohol ook op ander middelengebruik ingaan. Ook werken we met de aanpak Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO) aan het voorkomen van middelengebruik onder jongeren door beschermende factoren in de omgeving van jongeren te versterken en risicofactoren te verminderen.

2.1.2.3 We zetten in op betere naleving van leeftijdsgrenzen en openingstijden bij alcoholverstrekkers

We verhogen de toezichtfrequentie op alcoholverstrekkers en in het bijzonder op alcoholverstrekkers die meermaals alcohol hebben verstrekt aan minderjarigen. Daarnaast starten we met het controleren op openingstijden.

2.1.3    Ondermijnende criminaliteit, uitbuiting en mensenhandel wordt voorkomen.
2.1.3.1 We pakken productielocaties van verdovende middelen aan en bevorderen het bewustzijn van inwoners en ondernemers op signalen van (drugs)criminaliteit

Het bestrijden van ondermijnende criminaliteit doen we door:

  • Het aanpakken van drugsproductie en -handel door het uitvoeren van het beleid op grond van artikel 13b Opiumwet en het Regionaal Hennepconvenant.
  • Het vergroten van bewustzijn bij onze inwoners, ondernemers en bezoekers door hen mee te nemen in de actuele problematiek en ze te stimuleren signalen te melden (waarbij we de mogelijkheid om anoniem te melden benadrukken).
  • Verhoging van gericht toezicht op straat door diverse veiligheidspartners zoals boa’s, politie en overige toezichthouders.
  • Het uitvoeren van integrale controles.
  • Met de samenwerkingspartners binnen het RIEC (Regionaal Informatie- en expertisecentrum) crimineel vermogen integraal af te pakken .

2.1.3.3 We werken samen met bedrijven om mensenhandel en arbeidsuitbuiting actief tegen te gaan

We stellen het beleidsplan aanpak mensenhandel vast en voeren dit uit. Daarnaast voeren we integrale controles uit, met name gericht op de doelgroep arbeidsmigranten.

2.1.3.4 Preventie en voorlichting van gemeentelijke organisatie op het gebied van ondermijning via opleidingen en informatiebijeenkomsten

Niet alleen de afdeling veiligheid, maar de gehele gemeentelijke organisatie krijgt te maken met (de gevolgen van) ondermijning. Dit kan variëren van intimidatie/bedreiging tot bewust wegkijken van situaties. Daarnaast kan er ook sprake zijn van het hebben van een slecht onderbuikgevoel of het onbevoegd lekken van informatie. We werken aan bewustwording en weerbaarheid op basis van het plan van aanpak bewustwording dat in 2024 is opgesteld.

2.1.3.5 Preventie en voorlichting naar inwoners, ondernemers en overige specifieke doelgroepen op het gebied van ondermijning

De meldingsbereidheid wordt als minimaal ervaren en blijft achter ten opzichte van de regio. Inwoners, ondernemers en andere doelgroepen weten niet altijd waar ze op moeten letten en weten daarnaast niet goed waar signalen (indien gewenst anoniem) kunnen worden gemeld. We zetten hier op in op basis van het plan van aanpak bewustwording dat in 2024 is opgesteld.

Ontwikkelingen voor 2025

Andere aanpak middelengebruik
Uit de GGD monitor blijkt dat er meer alcohol wordt gebruikt door minderjarigen ten opzichte van eerder onderzoek in 2019 en daarnaast ook ten opzichte van andere vergelijkbare gemeenten in de regio. Ook laat het aantal boetes voor alcoholverstrekkers aan minderjarigen zien dat verbetering mogelijk is. Daarom wordt in 2025 gestart met uitvoering van het preventie- en handhavingsplan waarin een nieuwe aanpak zal worden beschreven.
Vanuit Opgroeien in een Kansrijke Omgeving wordt in april 2025 een dialoogsessie gehouden over de belangrijkste uitkomsten van het OKO-onderzoek naar welbevinden en leefstijl (waaronder middelengebruik) van jongeren. Op basis daarvan bepalen lokale professionals met elkaar waar we het eerst aan moeten werken om de cijfers rondom bijvoorbeeld alcoholgebruik en roken gunstiger te krijgen. Zie ook 5.2.2 'Het middelengebruik onder (jonge) inwoners neemt af' waarin meer wordt gezegd over de nadere uitwerking van de aanpak 'Opgroeien in een Kansrijke Omgeving' (OKO) en de implementatie hiervan.

Handhaving recreatieparken
We geven uitvoering aan het handhavingsbeleid op recreatieparken. Daarbij is mede aandacht voor de aanpak van ondermijning.

2.2 Inwoners van Neder-Betuwe kunnen vertrouwen op goede en tijdige hulp en ondersteuning van de hulpdiensten en BOA's

2.2 Inwoners van Neder-Betuwe kunnen vertrouwen op goede en tijdige hulp en ondersteuning van de hulpdiensten en BOA's

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

2.2.1
Bevordering van de openbare orde en veiligheid in Neder-Betuwe

2.2.1.1
We zetten in op optimale inzet van onze wijkagenten.

continu

2.2.1.2
We evalueren jaarlijks de prioriteiten voor de inzet van de boa’s.

jaarlijks

2.2.2
Behoud van een goed functionerende (vrijwillige) brandweer

2.2.2.1
We zetten in op het behoud van de huidige korpsen en hun capaciteit.

continu

2.2.2.2
We stimuleren het behoud van de jeugdbrandweer.

continu

2.2.3
Tijdige aanrijtijden en kwalitatief hoogwaardige ambulancedienst voor onze inwoners

2.2.3.1
We zetten in op betere aanrijtijden, binnen de normtijd van de ambulance.

continu

Activiteiten 2025

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2025.

2.2.1    Bevordering van de openbare orde en veiligheid in Neder-Betuwe
2.2.1.1 We zetten in op optimale inzet van onze wijkagenten

We voldoen niet aan de wettelijke norm van de inzet van de wijkagenten. Dit heeft verschillende oorzaken zoals uitval door ziekte, verandering van functie, prioritering binnen de eenheid, etc.. Dit heeft negatieve invloed op de zichtbaarheid van de politie en de uitvoering van de rol van de wijkagent. In de besprekingen over de capaciteit en inzet van de politie blijkt beperkt invloed mogelijk op de prioriteit en inzet van de (wijk)agenten. Wij blijven dit continu onder de aandacht brengen in verschillende gremia op verschillende manieren en zoeken daar waar mogelijk de integrale samenwerking zoveel mogelijk op.

2.2.1.2 We evalueren jaarlijks de prioriteiten voor de inzet van de boa’s

In het jaarplan veiligheid 2024-2025, voorafgegaan door een evaluatie, wordt de inzet van de boa's geprioriteerd. Daarbij is er sprake van capaciteitsgebrek bij de politie, waardoor vaker een beroep wordt gedaan op de boa's. Vooralsnog is dit voldoende afgebakend in het handhavingsarrangement. Er wordt bij de prioritering uitgegaan van minimaal 3 FTE boa's en minimaal 0,5 FTE coördinatie.

2.2.2    Behoud van een goed functionerende (vrijwillige) brandweer
2.2.2.1 We zetten in op het behoud van de huidige korpsen en hun capaciteit

Regelmatig hebben we overleg met de vertegenwoordiger van de brandweer binnen Neder-Betuwe. Hierdoor kunnen wij het behoud van de huidige korpsen en hun capaciteit monitoren.

2.2.2.2 We stimuleren het behoud van de jeugdbrandweer

De jeugdbrandweer is een belangrijke kweekvijver van talent met als doel de aanwas van de vrijwillige brandweer te stimuleren. Dit onderwerp komt ter sprake in het periodiek overleg met de brandweer.

2.2.3    Tijdige aanrijtijden en kwalitatief hoogwaardige ambulancedienst voor onze inwoners
2.2.3.1 We zetten in op betere aanrijtijden, binnen de normtijd van de ambulance.

We onderhouden contacten met de veiligheidsregio en brengen dit onderwerp regelmatig onder de aandacht middels het opvragen van rapportages.

Ontwikkelingen voor 2025

Niet van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2024 12:13:09 met de export van 11/18/2024 12:05:30