Ambities
1.1 De gemeente is communicatief en participatief
1.1 De gemeente is communicatief en participatief |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
1.1.1 | 1.1.1.1 | continu |
1.1.1.2 | afgerond | |
1.1.1.3 | 2025 | |
1.1.2 | 1.1.2.1 | continu |
1.1.2.2 | continu | |
1.1.2.3 | continu | |
1.1.2.4 | continu | |
1.1.2.5 | continu | |
1.1.2.6 | continu | |
1.1.2.7 | 2023-2025 | |
1.1.3 | 1.1.3.1 | continu |
1.1.3.2 | continu | |
1.1.3.3 | continu | |
1.1.3.4 | afgerond |
Activiteiten 2025
Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2025.
1.1.1 De gemeentelijke dienstverlening is optimaal en goed toegankelijk
1.1.1.1 We zorgen voor een zo goed mogelijke bereikbaarheid van het Klantcontactcentrum en de Gemeentewinkel.
Bij afwijkende openingstijden is informatie hierover goed te vinden.
In 2024 heeft de implementatie van de nieuwe telefooncentrale en de kennisbank plaats gevonden. In 2025 gaan we verder met het inrichten en up-to-date houden van de vastgelegde informatie.
1.1.1.3 Waar dat nuttig en passend is, bieden we meer diensten digitaal aan.
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) geeft aan dat gemeenten voor alle online aanvragen/aangiftes verplicht zijn e-formulieren aan te bieden. In 2025 onderzoeken we of we de E-diensten in iBurgerzaken, die in 2024 nog in ontwikkeling zijn, in gebruik kunnen/willen nemen. Voorbeelden zijn: ‘melding adresonderzoek’ en ‘correctieverzoek’
1.1.2 De gemeente informeert haar burgers tijdig, actief en toereikend over activiteiten, beleid, rechten en plichten
In 2021 heeft uw raad de Visie op Communicatie en Participatie vastgesteld. De gemeente wil (nog steeds én meer):
- doelgroepgericht communiceren;
- vanzelfsprekende participatie aan de hand van heldere uitgangspunten, voor betere plannen en zorgvuldige besluitvorming;
- een communicatieve en participatieve organisatie zijn waarin medewerkers optimaal toegerust zijn om communicatie en participatie te integreren in hun werk;
- zich positioneren én inzicht bieden in wat ze doet: een gemeente waarin het goed leven, wonen en werken is (profileren) en waar gewerkt wordt voor én met inwoners. Het basispakket aan communicatiewerkzaamheden is voor een groot gedeelte operationeel. Dit stelt ons voor de taak om te werken aan professionalisering en doorontwikkeling. Vanuit de vier actieprogramma’s gaan we in 2025 werken aan doorontwikkeling op de volgende punten:
1.1.2.1 We volgen ook via sociale media wat er leeft onder burgers en hebben de omgeving goed in beeld.
We hebben inmiddels een monitoring van sociale media opgezet en evalueren dit periodiek. Daarnaast blijven we monitoren welke thema's er leven in de samenleving, zowel in Neder-Betuwe als ook daarbuiten.
1.1.2.2 We communiceren helder en begrijpelijk en zoveel mogelijk op B1-taalniveau.
Onze teksten schrijven we eveneens op taalniveau B1: helder en begrijpelijk. We streven ernaar alle communicatie-uitingen op dit niveau te brengen. We werken daar ook verder aan in 2025.
1.1.2.3 We leveren maatwerk per doelgroep door keuzes te maken in on- en offline kanalen, taal en toon.
We werken met een contentstrategie om te bepalen welk kanaal geschikt is voor welke doelgroep. We zijn gestart met een eerste verkenning van persona's oftewel 'ijk-personen': een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van een product of dienst. Het helpt ons om onze communicatie beter op de doelgroep af te stemmen. We werken hieraan verder in 2025.
1.1.2.4 We bouwen aan relaties met intermediairs bij specifieke doelgroepen (sleutelfiguren).
We blijven hier onverminderd mee doorgaan. We luisteren daarbij naar de reacties van bijvoorbeeld taalambassadeurs met ervaring op het gebied van laaggeletterdheid. Bij projecten betrekken we belangrijke stakeholders vroegtijdig en persoonlijk.
1.1.2.5 We werken cross-mediaal bij algemene boodschappen en crisiscommunicatie voor een zo groot mogelijk bereik.
Wij maken in 2025 ook weer gebruik van de huidige beschikbare communicatiekanalen, zowel digitaal als analoog. Een niet-complete opsomming: website Neder Betuwe, sociale media (inclusief filmpjes), de gemeentepagina in het huis-aan-huisblad, het Neder-Betuwe Magazine, brochures en folders.
1.1.2.6 We zorgen voor een vindbare en toegankelijke, up-to-date website met het Waarmerk Drempelvrij.
Ook in 2025 houden we onze website up-to-date en breiden deze uit waar nodig. Voor de website van de Kernpunten is het certificaat 'Waarmerk drempelvrij.nl' behaald. Het betekent dat de website voor iedereen goed toegankelijk is, ook voor mensen met een beperking. In 2025 werken we hier verder aan om ook het keurmerk voor onze gemeentelijke website te behalen.
1.1.2.7 We werken toe naar een overheid die nog meer open is en actief informatie openbaar maakt. Dit doen we door een gefaseerde invoering van de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wembv).
De landelijke overheid legt de laatste jaren steeds meer de nadruk op transparantie en digitale toegankelijkheid van overheidsorganisaties: burgers en bedrijven hebben recht te weten welke informatie over hen beschikbaar is en wordt verwerkt. Zij moeten op een eenvoudige manier toegang hebben tot overheidsdiensten. In 2025 zetten we verdere stappen voor de transparantie en digitale toegankelijkheid van Neder-Betuwe:
- de Wet open overheid (Woo), die overheden verplicht om behalve op verzoek ook proactief een aantal categorieën informatie te openbaren;
- de Wet elektronische publicaties (Wep), die de publicatie van formele besluiten regelt;
- de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv): deze wet verplicht ons om voor alle diensten en producten een digitaal kanaal in te richten.
1.1.3 De gemeente werkt samen met burgers, bedrijven en partners voor begrip en draagvlak
Om participatie daadwerkelijk vanzelfsprekend te maken binnen én buiten de organisatie is gedragsverandering noodzakelijk. Deze gedragsverandering borgen we door in 2025 een gedragen participatieverordening te hanteren, te trainen op een vanzelfsprekende inzet en het vergroten van vaardigheden, een online participatieplatform in te richten en operationeel te ondersteunen in projecten. Daarnaast is een participatieadviseur aangesteld die in oktober 2024 in dienst treedt en samen met de organisatie gaat werken aan het verder invoeren van participatie in onze werkwijze.
Vaardigheid ontstaat door kennis, inzicht en ondersteunend instrumentarium. We adviseren passend op vraagstukken en bieden laagdrempelige kaders om communicatie en participatie toe te passen. We investeren in herkenbare vormgeving die ondersteunend is aan onze boodschap. We zetten daarbij in op de volgende punten:
1.1.3.1 We betrekken belanghebbenden of vragen hen mee te denken bij geinitiatieven.
We zetten daarvoor de intaketafel in, een integrale overlegvorm waarin participatie een vast onderdeel is. Bij kleinere projecten zetten we wisselende vormen van participatie in. Bij gevoelige thema's maken we gebruik van een bureau met speciale expertise.
1.1.3.2 We stellen duidelijke kaders en zijn helder over doel en impact van participatie.
De huidige visie op participatie dateert uit 2021. In de afgelopen periode zijn er ook een aantal nieuwe wetten die maken dat we opnieuw moeten kijken naar participatie en inspraak. In 2025 starten we daarom ook met de voorbereidende werkzaamheden voor het opstellen van de visie op participatie.
1.1.3.3 We delen actief informatie over gemeentelijke initiatieven en zijn open over de resultaten van participatietrajecten.
Dit gebeurt met name mondeling maar steeds meer ook schriftelijk, bijvoorbeeld via onze website. We kunnen hierin nog onze processen en aanpak verbeteren waardoor in dit verband groei mogelijk is bij de uitvoering van gemeentelijke projecten. We werken hieraan verder in 2025.
Ontwikkelingen voor 2025
Visie op dienstverlening in de maak
In 2024 zijn we gestart met het opstellen van een visie op dienstverlening om daarmee te blijven bouwen aan een duurzame en toekomstbestendige dienstverlening aan burgers, bedrijven en organisaties. De eerste stappen hierin zijn het ophalen van verwachtingen van inwoners en ondernemers over de gemeentelijke dienstverlening en het inzichtelijk maken van de bestaande werkwijzen en keuzes op het gebied van dienstverlening bij de interne organisatie. Deze input dient als basis voor de op te stellen visie op dienstverlening. In 2025 werken we de visie op dienstverlening verder uit.
Inrichten van een online participatieplatform
Om sneller en eenduidiger onze burgers en ondernemers te betrekken bij vraagstukken of planvorming, richten we een online participatieplatform in. Daarmee investeren we in een instrument dat ons op termijn veel winst in tijd en effectiviteit zal opleveren. Online raadplegingen kunnen we via dit platform snel en makkelijk organiseren en dat op een herkenbare manier; zowel binnen als buiten onze organisatie.
Wet Versterking participatie op decentraal niveau
In 2024 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel Versterking participatie op decentraal niveau. Het betekent uitbreiding van de Gemeentewet met de reikwijdte van de inspraakverordening. Via deze inspraakverordening betrekken we inwoners ook bij de uitvoering en evaluatie van beleid en niet, zoals tot nu toe, alleen bij de voorbereiding daarvan. Hiermee wil de overheid de burgerparticipatie versterken.
Met dit voorstel komt er ook een uitdaagrecht. Ook wordt het uitdaagrecht, als specifieke vorm van participatie, wettelijk verankerd. Met het uitdaagrecht kunnen inwoners de gemeente uitdagen om de uitvoering van een taak over te nemen zoals het beheer of onderhoud van een park of buurthuis.
Deze wet gaat in per 1 januari 2025. Tot 2027 hebben gemeenten de tijd om een verordening op te stellen. In 2025 inventariseren we welke stappen we wanneer moeten nemen om deze wet goed te implementeren.
Het Rijk stelt zich op het standpunt dat er geen sprake is van een taakverzwaring voor gemeenten. Gemeenten hebben via de VNG laten weten dit anders te zien. Met name het vormgeven van het in de wet verankerde uitdaagrecht vergt meer van gemeenten dan een aanpassing van de verordening alleen. De VNG heeft eerder dan ook per brief aan het Rijk laten weten dat een geslaagde uitvoering van de wetgeving alleen mogelijk is wanneer gemeenten voldoende financiële en inhoudelijke ondersteuning wordt geboden. Wij sluiten ons hierbij aan.
1.2 De gemeente is toekomstbestendig, zelfstandig en daadkrachtig
1.2 De gemeente is toekomstbestendig, zelfstandig en daadkrachtig |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
1.2.1 | 1.2.1.1 | continu |
1.2.1.2 | continu | |
1.2.1.3 | continu | |
1.2.2 | 1.2.2.1 | continu |
1.2.2.2 | continu | |
1.2.3 | 1.2.3.1 | continu |
1.2.3.2 | continu | |
1.2.4 | 1.2.4.2 | 2024 en verder |
Activiteiten 2025
Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2025.
1.2.1 Een goede samenwerking met buurgemeenten, de regio en verbonden partijen
1.2.1.1 We blijven actief bij het ontwikkelen en benutten van kansen in de regio.
Dit doen we onder andere door voort te bouwen op de RegioDeal Fruitdelta Rivierenland met de aanvraag voor de RegioDeal 6de tranche. Er is een uitgebreid programma ontwikkeld samen met andere gemeenten om samen te werken op het gebied van toekomstbestendig wonen, ondernemen en leven. In 2025 worden projecten onder dit programma verder uitgewerkt en, indien het kabinet een nieuwe RegioDeal aangaat met Rivierenland, in gang gezet met behulp van financiering vanuit het Rijk.
1.2.1.2 Waar nodig overleggen we met buurgemeenten en regionale organisaties om beleidsmaatregelen onderling af te stemmen, gezamenlijke standpunten in te kunnen nemen en/of belangenbehartiging van de regio mogelijk te maken.
Neder-Betuwe heeft, zoals elke gemeente, te maken met grote en complexe maatschappelijke opgaven, zoals het realiseren van de woningbouwopgave, netcongestie, het behouden van de leefbaarheid van de verschillende kernen, klimaatadaptatie, energietransitie. Deze opgaven komen steeds meer samen en dit vraagt om afstemming op regionaal niveau.
Zonder regionale samenwerking kan Neder-Betuwe veel van deze opgaven niet afzonderlijk realiseren. Met name op dossiers als ruimte, ook in relatie tot stikstof, het Regio-arrangement en het programma Vitaal Landelijk Gebied Gelderland (VLGG) wordt steeds meer samengewerkt in de regio. Ook wordt in 2025 meer ingezet op Public Affairs middels Regio Rivierenland. Door lobbyactiviteiten kunnen we onze belangen behartigen in Den Haag. Daardoor krijgt Regio Rivierenland, en daarmee Neder-Betuwe en onze opgaven, meer aandacht.
1.2.1.3 We laten taken uitvoeren door gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden wanneer dit de dienstverlening ten goede komt, de kwetsbaarheid vermindert en/of de kwaliteit en efficiëntie van de uitvoering vergroot.
Als gemeente Neder-Betuwe willen we zelfstandig blijven en regie uitvoeren op belangrijke taken. Echter, als kleine gemeente zijn we niet altijd in staat om alle taken zelfstandig uit te voeren met de kwaliteit waar onze inwoners en ondernemers recht op hebben. Dit betekent dat we voortdurend de balans zoeken in welke taken we willen, kunnen of moeten (ook vanuit wettelijke verplichting) uitbesteden aan gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden. Zie hiervoor de ontwikkelingen voor 2025. In het kader van een toekomstbestendige ambtelijke organisatie onderzoeken we ook hoe we voor de komende tien jaar om moeten gaan met het al dan niet uitbesteden van taken. De uitkomsten van dit onderzoek gaan we vanaf 2025 implementeren.
De gemeenschappelijke regelingen en andere samenwerkingsverbanden, zoals Avri, GGD en Regio Rivierenland zijn ieder meer gedetailleerd beschreven in de respectievelijke begrotingsprogramma's en in paragraaf 5 Verbonden Partijen.
1.2.2 Een verantwoorde in- en uitvoering van beleid, wetgeving en regelingen
1.2.2.1 We bekijken op vaste tijden of de bestaande procedures nog bijdragen aan een goede, rechtvaardige, efficiënte en rechtmatige uitvoering.
In 2025 verwachten wij de uitkomsten van het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie. De eventuele implementatie van besluiten die naar aanleiding daarvan worden genomen vindt mogelijk in 2025 plaatst. In het kader van de verbijzonderde interne controles voeren we regelmatig onderzoeken uit naar de rechtmatigheid van onze uitvoering.
1.2.2.2 Nieuwe wet- en regelgeving voeren we in op een manier die past bij de schaal en de samenleving van Neder-Betuwe.
In 2025 gaan we aan de slag met het vergroten van onze bestuurskracht. Hiervoor doen we enerzijds onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie en anderzijds gaan we de strategische koers voor de komende jaren (2025-2035) bepalen. De strategische koers wordt samen met de gemeenteraad, inwoners en ondernemers bepaald en hierin worden keuzes gemaakt om realistische ambities te stellen en klaar te zijn voor de uitdagingen van de toekomst. Dit stelt ons uiteindelijk in staat om wet- en regelgeving passend bij Neder-Betuwe uit te kunnen voeren.
1.2.3 Onze verantwoordelijkheid nemen in crisissituaties
1.2.3.1 Als het Rijk een beroep op ons doet in tijden van crises (stikstof-, energie, vluchtelingen- of andere) , zijn we bereid onze bijdrage te leveren.
De Spreidingswet verplicht gemeenten om per 1 juli 2025 opvangplekken beschikbaar te hebben. Het streven is er op gericht om 1 juli te halen, maar de vraag is of dit realistisch is. We zorgen ervoor dat we onze bijdrage aan de vluchtelingencrisis kunnen leveren (zie verder 5.1.5). Bij de stikfstofcrisis nemen we onze verantwoordelijkheid door mee te werken aan herbestemming van de locatie van bedrijven. Een van de maatregelen voor stikstofreductie is de LBV en de LBV-plus regeling. De Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties-plus is een subsidieregeling voor veehouders (piekbelasters) die willen stoppen met hun bedrijf.
1.2.3.2 De gemeente ondersteunt mensen in nood en stimuleert en faciliteert waar nodig particuliere initiatieven om vluchtelingen op te vangen.
In onze gemeentelijke opvanglocaties in IJzendoorn en Kesteren vangen wij Oekraïense ontheemden op. We hopen dat in 2025 ook de opvang in Echteld gerealiseerd is. Ook zijn er nog steeds particulieren die onderdak bieden aan Oekraïense ontheemden. Omdat de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (waar Oekraïense ontheemden onder vallen) verlengd is tot en met maart 2026, zullen deze vormen van opvang gecontinueerd worden in 2025.
1.2.4 Een effectieve ondersteuning van de gemeenteraad
1.2.4.2 We onderzoeken wat er nodig is om de raadzaal een toekomstbestendige vergaderplek van de raad te laten zijn, met een uitstraling die bij onze raad en gemeente past.
We verkennen de mogelijkheden voor een toekomstbestendige inrichting van de raadzaal. In 2024 zijn de technische voorzieningen op het vereiste niveau gebracht. In 2025 zullen er nog enkele aanvullende maatregelen m.n. op het gebied van meubilair nodig zijn om de uitbreiding van de raad gestalte te geven.
Ontwikkelingen voor 2025
Op het gebied van samenwerking in de regio is er een aantal ontwikkelingen. In 2025 worden voorbereidingen getroffen om het beheer van de openbare ruimte terug te halen van Avri en dit vanaf 2026 (of eerder) in eigen beheer te gaan doen. Anderzijds worden in 2025 voorbereidingen getroffen om de uitvoering van de Participatiewet vanaf 2026 bij de gemeenschappelijke regeling Werkzaak Rivierenland beleggen en Schuldhulpverlening in eigen beheer uit te voeren in plaats van dit door de gemeente Buren uit te laten voeren.